KOOPERÁLÓ – SZÍNHÁZPEDAGÓGIAI ALKOTÓTÉR

2023. augusztus 31.
Színházpedagógia

A színház 2018/2019-es évadában indult Kooperáló célja olyan színházi nevelési programok megvalósítása, melyek által a fiatal és felnőtt érdeklődők résztvevőivé válnak a színház művészeti folyamatainak, s ahol együtt alkotó és gondolkodó, a körülöttük lévő világot kreatívan formáló közösséget alkothatnak. A Kooperáló a 2023/2024-es évadban is várja az érdeklődőket.

ALKOTÓMŰHELYEK

Placc
Színházi alkotóműhely – 10-13 éves korosztály részére

Az alkotóműhely célja, hogy a fiatalok egy szórakoztató, oldott légkörben bontakoztathassák ki személyiségüket, egy összetartó közösséget alkotva fejlesszék készségeiket, miközben a színházi alkotófolyamatra érzékeny, a színházat értő befogadókká válnak.

A foglalkozásokat vasárnaponként 10:00-11:30-ig tartjuk a nagyszínház balett termében.
Maximális létszám: 16 fő.

A folyamat költsége: 4000 Ft/hó, amelyet minden hónap első alkalmán kérünk befizetni.

A csoportot vezeti: Szalai Kinga

 

Bázis
Színházi alkotóműhely – 14-18 éves korosztály részére

A műhely célja egy olyan színjátszó bázis megteremtése, ahol bátran tehetünk fel kérdéseket, alkothatunk véleményt, vitázhatunk önmagunkkal és társainkkal, a közös válaszok és megoldások keresése közben. A kötetlen alkotás jegyében játszunk, színészkedünk, rendezünk és írunk.

A foglalkozásokat vasárnaponként 14:00-16:30-ig tartjuk a nagyszínház balett termében.
Maximális létszám 20 fő.

A folyamat költsége: 4000 Ft./hó, amelyet minden hónap első alkalmán kérünk befizetni.

A csoportot vezeti: Szalai Kinga és Kállai Ákos

 

Szövet
Önismereti alkotóműhely felnőtteknek

Alkotóműhelyünkben a lelki egészség játékos fejlesztésével és belső erőforrásaink tudatos megtapasztalásával kísérletezünk. Találkozásaink elősegítik, hogy a kreativitásunk által egy biztonságos térben legyen lehetőségünk önmagunk megértésére és támogatására.

Főként színházi és különböző művészetterápiás gyakorlatok segítségével bontakoztatjuk ki a bennünk rejlő tartalmakat, keresve a változás és változtatás lehetőségeit. A különböző dramatikus munkaformák tükrében tudatosíthatjuk viselkedésünk működési mechanizmusait, és képesek lehetünk formálni azt. Az önkifejezés felszabadító élménye erőforrásunkká válhat a hétköznapokban, miközben mélyítjük az önmagunkhoz és másokhoz fűződő kapcsolatainkat. A figyelem közös terében keressük a gondoskodás, elfogadás és elengedés lehetőségeit, amelyhez a játék és jelenlét erejét hívjuk segítségül.

A csoport nem terápiás folyamat, tevékenységeink nyílt végűek, melyekben mindenki saját igényei és biztonságérzete szerint vehet részt.

A közös munka február 4-én kezdődik és május 26-án ér véget. A foglalkozásokra vasárnaponként kerül sor, 17:00-19:30 között. Összesen 12 alkalommal fogunk találkozni, a következő időpontokban:

Február 4., 11., 18.
Március 3., 10., 17.
Április 7., 14., 21.
Május 5., 12., 26.

A csoportfolyamat költsége 42 000 Ft/fő, amelyet részletekben, az adott hónap első alkalmán is lehetséges rendezni. Állandó és zárt közösségként működünk, amelyben számítunk minden résztvevő elköteleződésére. Maximum 14 embert tudunk fogadni.

A csoportot vezeti: Kállai Ákos - színházpedagógus, mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő szakember, a Kooperáló vezetője.

Helyszín: Szegedi Nemzeti Színház / balett terem
Jelentkezni az alábbi e-mail címen lehetséges:
kooperalo@szinhaz.szeged.hu

 

Mindful Contact – Önismereti Mozgástréning

A Mindful Contact önismereti mozgástréningen alapvetően a kontakt improvizáció elemeit használjuk, miközben figyelmünk egy része azon van, hogy minél többet megtudjunk arról, hogyan is működünk emberi kapcsolatainkban. Nem beszélgetni fogunk erről, hanem elsősorban cselekvés közben, "akcióban" megtapasztalni önmagunkat és reakcióink következményeit.
Mindezek tudatosítása segíthet abban, hogy reagálás helyett új válaszokat kezdjünk el adni életünk eseményeire.
Mozgás közben érintésünkön és figyelmünkön keresztül kapcsolódunk önmagunkhoz és egymáshoz. A gyakorlatok során keressük, hogyan tudjuk a súlyunkat adni, egymást megtámasztani, gördülni egy közös pont körül, megtalálni a közös egyensúlyunkat, vagy ha a mozdulat úgy hozza, akár együtt elesni és felállni.
Kísérletezünk és megtapasztaljuk, hogyan születik meg kölcsönös figyelemünk által a kapcsolódás spontán, áramló és jelenre hangolt minősége.

Az alkalmak során tudatosítjuk, hogy
- a közös mozgáson keresztül hogyan jelennek meg az emberi kapcsolatainkban is megjelenő mintázatok
- mit mutat meg magunkról az ahogy mozgás közben jelen vagyunk önmagunkkal, valaki mással, a minket körülvevő térrel, világgal
- van-e jelentése számunkra mozdulatainknak és annak, amilyen minőségben mozdulunk és kapcsolódunk
- a mozgáson és kapcsolódáson keresztül felismert tudás, mint analógia, hogyan vihető ki a terem falai közül és építhető be hétköznapi életünkbe és kapcsolatainkba

Gyakorlásunk közben
- a mindfulness eszközeit is beépítve tudatosítjuk automatikus működési mintázatainkat és tapasztalati úton keressük az új utakat
- kérdéseket teszünk fel és testünkre figyelve észrevesszük a válaszokat vagy éppen a válaszok hiányát
- látjuk egymást és látva vagyunk
- megtapasztaljuk, hogy mindebben együtt vagyunk és nem egyedül

Ajánlom ezt a tréninget, ha szeretnél mozgáson keresztül, tapasztalati úton többet megtudni önmagadról és emberi kapcsolataid működéséről. Ha nyitott vagy a változásra és arra, hogy változtass.
Az órákon való részvételhez semmiféle mozgásos előképzettség nem szükséges. Elegendő ha van valami, ami megszólít, megérint a fenti leírásból és kíváncsi vagy.
Hol?
Szegedi Nemzeti Színház
Mikor?
Március 4. és április 29. között 8 alkalommal, minden hétfőn, 18:00-20:00-ig.

Költségek:
A nyolc alkalmas kurzus ára 62.500 Ft, ami lehetőségeid szerint akár egy, akár két részletben is fizethető.
Ha szeretnél részt venni a folyamatban, ezen az email címen keresztül tudsz jelentkezni vagy érdeklődni:
kooperalo@szinhaz.szeged.hu

Rólam:
Beer Gyöngyi, szomatikus – és mindfulness megközelítésű mozgástréner, akkreditált meditáció tanár (MBSR tréner / Mindful Academy), jógaterapeuta vagyok.
Az elmúlt 15 évben számos szomatikus irányzat mellett főképp jógát, tai-jit, qigong-ot, kontakt improvizációt, weight-flow contact-ot, shiatsu-t, és mindfulness meditációt gyakoroltam és/vagy tanítottam. Jelenleg mindfulness és kontakt improvizáció alapú önismereti csoportokat vezetek (Mindful Contact, Be real – Be present, Belső Ölelés), és kamasz lányoknak szóló mozgás és testtudat tréningeket (BodyOn Projekt) tartok. Tagja vagyok a SZOME-nak (Szomatikus Oktatásért és Mozgásért Egyesület) és részt veszek Berlinben a Somatische Akademie Szomatikus Pedagógusképzésében.
Óráimon ahhoz szeretnék teret kínálni, hogy a résztvevők kíváncsi párbeszédbe és valódi kapcsolatba kerülhessenek saját testükkel, gondolataikkal, érzelmeikkel, és ezáltal lehetőségük nyíljon belső erőforrásaik felfedezésére és mozgósítására. Hiszem, hogy a testünk felé való odafordulás általános jóllétünk fontos szelete, mely egy öngondoskodó, ítélkezésmenetes, magunkért felelősséget vállalni képes és önazonos irányba; egy gazdagabb élet felé mozdít el minket.

 

Szessön
Workshop-sorozat a Szegedi Nemzeti Színházban

Minden hónap utolsó vasárnapján Szessön a Szegedi Nemzeti Színházban!

A pályakezdő drámainstruktorok és a szegedi függetlenek után, most a Szegedi Nemzeti Színház alkotói által kerülhettek közelebb az előadások kulisszatitkaihoz. Az idei évadban teátrumunk művészeit és munkatársait hívjuk meg, hogy egy-egy workshop segítségével nyújtsanak gyakorlati betekintést a színház komplex világába, a háttérmunkától az előadóművészetig. Mindegyikőjük az általuk képviselt színházi szakma és látásmód sajátosságai révén ösztönöz majd a közös önkifejezésre és tapasztalatcserére.

Eddigi foglalkozásvezetők: Antal Bálint, Milovits Hanna, Kabdebon Dominik, Magasi Dalma, Jónás Vera, Botka Dóra, Török Tímea, Fodor Fanni, Rábavölgyi Tamás, Szendrey Gitta, Borsos Luca, Liszkai Tamás, Kiss Ágnes, Balog József, Jászay Tamás, Dombi Kati.

Aktuális programunkról a Kooperáló facebook oldalán érdeklődhettek.

 

FOGLALKOZÁSOK

 

Összejátszó
Közösségépítő foglalkozások általános és középiskolások részére

A program célja, hogy a csoportos játék és gondolkodás segítségével könnyebb legyen a diákoknak egymásra hangolódni és megtalálni a kiegyensúlyozott közösségi dinamikát.

Egy-egy ilyen élmény segít feltárni a közösség erőforrásait, erősíti az összetartozás érzését, az egymás felé tanúsított figyelmet és elfogadást. Ugyanakkor támogatja az egyének önálló és tudatos véleményformálását, cselekvőképességét, kibontakoztatja a diákokban rejlő kreativitást. A szabad önkifejezés és közös játék oldja diákokban kialakuló feszültségeket, a kommunikáció fejlesztése pedig csökkenti az konfliktusok kialakulásának esélyét, valamint segít kezelni a már meglévőket.

A foglalkozás nem egy végleges folyamat, annak részletei minden esetben aktuálisan, az adott közösség sajátosságaihoz illeszkednek. Ennek tükrében fontos egyeztetni a közösség adottságairól, az aktuális kihívásokról és az elérni kívánt célokról.

Foglalkozásaink díjmentesek.

 

Körtér
Színházpedagógiai foglalkozások általános és középiskolások részére

Színház- és drámapedagógiai foglalkozásaink igény szerint segítséget nyújtanak egy-egy színházi előadás vagy komplexebb tananyag mélyebb megértéséhez, befogadásához.

Foglalkozásainkon egy központi kérdéskör meghatározásával különböző drámajátékok és egyéb művészetpedagógiai munkaformákon segítségével járjuk körül az adott előadást vagy tananyagot. Az élményszerű, sokszor szituációba helyezett, közösségre épülő megközelítés segíti az alaposabb megértést, a játékos légkör pedig hozzájárul, hogy a diákok önfeledten, új megközelítéseket nyerve kapcsolódjanak az aktuális tematikához, miközben aktívan formálódik a közösség együttműködésének képessége is.

Foglalkozásaink díjmentesek.

 

Töréspont
Vitaszínházi foglalkozás középiskolások részére

Programunk a Töréspont című darab átdolgozása, melyet még a pandémia időszaka alatt hoztunk létre a Szegedi Szakképzési Centrummal együttműködve. Foglalkozásunk a tanárok és diákok közötti problémákra, a generációk közötti különbségek megértésére és áthidalására érzékenyíti a résztvevőket. A vitaszínház módszertana segítségével a diákok megfogalmazhatják a témában felmerülő gondolataikat, miközben fejlődik a kommunikációs készségük, valamint erősödik bennük az egymás felé tanúsított figyelem és elfogadás képessége.

A foglalkozás díjmentes.

Részlet az egykori előadás kisfilmjéből, amelyre a foglalkozásunk is épül.

 

OSZTÁLYTERMI ELŐADÁSOK

 

Szegedi Nemzeti Színház:
Szókratész című komplex színházi nevelési előadás

Készült a színészek improvizációi és Platón Szókratész védőbeszéde című műve nyomán.

Színész-drámatanárok: Molnár Erika, Sziládi Hajna, Kállai Ákos
Dramaturg és szakmai konzulens: Lengyel Zoltán
Rendező: Farkas Attila és Kállai Ákos

Az előadás helyszíne: osztályterem
Létszám: maximum 60 fő
Korcsoport: 16+
Az előadás időtartama: 90 perc

Szókratész című komplex színházi nevelési előadásunk során elsődleges célunk a diákokkal együtt játszani és gondolkodni arról, hogy a tudás miként függ össze az erkölccsel, az erkölcs pedig a boldogsággal. Fontosnak tartjuk, hogy párhuzamot teremtsünk a fiatalok generációs dilemmái és a szókratészi filozófia között.
Darabunk történetét kiindulási pontként használva, a diákok tapasztalataiból merítve vizsgáljuk a döntéseik természetét, valamint a számukra helyesnek vélt élet ismérveit. Az előadás lényeges eleme, hogy kérdve kifejtő módon további kérdéseket generáljunk bennük, illetve megadjuk az esélyt, hogy releváns válaszokat találhassanak a saját életükre nézve.

Az előadás díja: 30 000 Ft

 

Szegedi Nemzeti Színház:
Família Kft. című vitaszínházi előadás

Készült a színészek improvizációi alapján.

Színész-drámatanárok: Sziládi Hajna és Kállai Ákos
Rendező: Farkas Atilla

Az előadás helyszíne: osztályterem
Létszám: maximum 60 fő
Korcsoport: 16+
Az előadás időtartama: 90 perc

Família Kft. című darabunk során egy formálódó család kihívásairól és döntési helyzeteiről beszélgetünk a diákokkal. A vitaszínház módszere lehetővé teszi, hogy a fiataloknak fejlődjön a logikus és következetes gondolkodásmódja, erősödjön a vitakultúrája, miközben a család jelentőségéről és szerepéről beszélgetnek. A program elősegíti, hogy meghallgassák és elfogadják a sajátjuktól eltérő véleményeket is.
Az előadás három jelenetének mindegyikét egy-egy moderált vitaszituáció követi, amelyben a diákoknak lehetőségük van elmondani egymásnak a bennük lévő gondolatokat és érzéseket, alkalmat teremtve egymás véleményének formálására. A folyamat egy remek lehetőség arra, hogy a fiatalok biztonságos keretek között tartalmasan vitatkozhassanak, miközben a jól működő családi élet mibenlétéről gondolkodnak.

Az előadás díja: 20 000 Ft

 

Szegedi Nemzeti Színház – SZTE ÁJTK Kortársaktól Kortársaknak Munkacsoport:
Kortársaktól Kortársaknak című fórumszínházi előadás-sorozat

Készült a színészek improvizációi alapján.

Színészek: Bánvölgyi Tamás, Krausz Gergő, Tánczos Adrienn
A Kortársaktól Kortársaknak Munkacsoport tagjai: Szabó István, Szilágyi Alex, Váraljai Bori, Várnagy Anna, Zsarnai Emese
Jogi konzulens: Patyi Zsófia
Pszichológiai konzulens: Varga Vera
Moderátor: Kállai Ákos

Az előadás helyszíne: osztályterem
Létszám: maximum 60 fő
Korcsoport: 16+
Az előadás időtartama: 90 perc

Fórumszínházi előadás-sorozatunkat az SZTE ÁJTK joghallgatóinak Kortársaktól Kortársaknak elnevezésű munkacsoportjával közösen hoztunk létre.

A három előadásból álló színházi nevelési programunk során ugyanazzal az osztállyal járjuk körül a bántalmazás különböző megnyilvánulásait, a közösségi felelősségvállalás és segítségnyújtás lehetőségeit vizsgálva. Az előadások a diákok elé tárják a közösségi, párkapcsolati és a családon belüli bántalmazás témakörének jogi, pszichológiai és szociológiai nézőpontjait, a segítségkérés lehetséges eszközeit és fórumait is megismertetve.

A diákok biztonságos keretek között kérdezhetnek, gondolkodhatnak és oldhatnak meg konfliktusokat a szituációs gyakorlatok segítségével. A fórumszínház módszere lehetővé teszi, hogy a fiatalok az előadás cselekményét aktívan befolyásolják, közelebb kerüljenek az adott témához, ezzel segítve, hogy képesek legyenek az adott problémák kezelésére és megoldására.

A programsorozat végén a diákok online segédletet kapnak, amellyel a segítségkérés különböző lehetőségeit ismerhetik meg.

Az előadás-sorozat díja: 90 000 Ft

 

TOVÁBBI INFORMÁCIÓ, ELÉRHETŐSÉG

KOOPERÁLÓ Facebook oldala.

Kállai Ákos – Színház- és Drámapedagógus, mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő szakember
+36 30 855 2081 kooperalo@szinhaz.szeged.hu

Évek óta kísérletezem közösségi alkotófolyamatokkal. Egyetemi tanulmányaimat a Szegedi Tudományegyetem szabad bölcsészet szak, filmelmélet és filmtörténet szakirányán kezdtem, majd 2014–2017-ig a Színház és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor szak, drámajátékos szakirányán tanultam színházi nevelést. 2016-ban részt vettem a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ hospitálási programjában, valamint 2017 és 2019 között a Káva Stúdió tagjaként tanultam. 2021–2023-ig az SZTE JGYPK mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő MA szakon bővítettem szakmai tapasztalataimat. Az évek során a legkülönfélébb közösségekben játszhattam és gondolkodhattam ovisokkal, iskolásokkal és felnőttekkel. Volt, hogy színész-drámatanárként, volt, hogy csoportvezetőként, és akadt úgy, hogy rendezőként. Azonban mindegyik helyzetben közös volt a kölcsönös kíváncsiság, igény a szellemi tartalmak mélyebb megértésére. Számomra a színházi nevelés lehetőségei biztosítják a legszórakoztatóbb eszközöket ahhoz, hogy játszhassak az emberré válás folyamatával.

Szalai Kinga – színház- és drámapedagógus
+36 70 779 8133 / kooperalo@szinhaz.szeged.hu

A színház és a drámapedagógia mindig is párhuzamosan volt jelen az életemben, mindkettővel a szentesi Horváth Mihály Gimnázium dráma–irodalom tagozatán ismerkedtem meg közelebbről, ahol – mint annyian előttem – életem legmeghatározóbb éveit töltöttem. Érettségi után a pedagógus pályát választottam, történelem és vizuális kultúra szakos tanárként végeztem a Szegedi Tudományegyetemen 2020-ban, és még abban az évben jelentkeztem a Wesley János Lelkészképző Főiskola színház- és drámapedagógus továbbképzésére. Volt szerencsém egyetemi éveim alatt a Motiváció Oktatási Egyesület szegedi tanodájában önkénteskedni, ahol megerősítést nyert bennem a társadalmi szerepvállalás és a közösségek fontossága, ez az elköteleződés azóta is kíséri életem.  Számomra a hívószó a pedagógia. Napjainkban pedig különösen fontosnak találom, hogy a művészetek – lehetőleg komplex formában – megjelenjenek az oktatás és nevelés konkrétabb és elvontabb színterein is.