„Mozart a legjobb hívószó” – interjú Horváth Csabával, a Don Giovanni rendezőjével

2022. március 08.
„Mozart a legjobb hívószó” – interjú Horváth Csabával, a Don Giovanni rendezőjével

Alkotóként visszatérő vendég vagy a városban, a Szegedi Szabadtéri Játékokról már ismerhet a helyi közönség, a Szegedi Nemzeti Színházban pedig március 18-tól látható Mozart Don Giovannija a rendezésedben. Ezúttal hogy érzed magad Szegeden?

Nagyon jól, sűrű a munka, őrült tempóban hajtunk. Ennyi operaénekest még nem instruáltam egyszerre, így kifejezetten újdonság számomra ez a próbafolyamat és egyben hatalmas élmény. Dinyés Dániellel nem először dolgozunk együtt, nagyra értékelem azt a fajta szaktudást, amit ő birtokol, szellemesen, tartalmasan elemzi a darabot zeneileg, de mégis színházi módon gondolkodik az operáról. A társulat rendkívül nyitott, kíváncsi és pozitív, tele különleges tehetségekkel.

Az olvasópróbán elhangzott, hogy a Don Giovanni nem pusztán az operák operája, hanem a játékok játéka is. A te értelmezésedben ez mit takar?

Annyira fordulatos, érzelemdús és érzéki a történet, hogy rengeteg játéklehetőség van benne, a karakterek viszonya sokféleképpen ábrázolható, a szélsőséges érzelmek akár groteszk módon is. A mozgás és a gesztusok jelentős szerepet kapnak.

A világ egyik legismertebb zeneművét, legtöbbet játszott operáját sokan, sok helyen láthatták, de ez alkalommal mire számíthatnak a szegediek?

Egy rendkívül mozgalmas előadásra. Mozart zenéje egyszerűen igényli ezt, a táncosoktól természetesen, de az én felfogásomban az énekesektől is. Nem kell azonban attól tartaniuk a nézőknek, hogy extravagáns balettet koreografálok.

Elsősorban kiknek ajánlod ezt az előadást?

Korosztálytól függetlenül mindenkinek. Az operakedvelőknek azért, mert ők ugyan feltehetően ismerik a darabot, izgalmas, érvényes felfogású rendezést láthatnak, a műfajt kevésbé kedvelőknek pedig azért ajánlom, mert fantasztikus a zene, nagyon izgalmas a történet, csupa színház az egész. Sok szempontból tanulságos is, az ember magára ismer. Fiatalok számára is élvezetes, hiszen konfliktusos szerelmi helyzetekkel találkozunk, és olyan érzelmi amplitúdókon mozog a karakterek egymás iránti szenvedélye, hogy az kifejezetten a fiatalokhoz tud szólni.

Szerinted mi a titka, a legfőbb erőssége ennek a produkciónak?

Mozart. Semmi kortárs, se én, se más. Mozart a legjobb hívószó.