Háy János: Utánképzés (ittas vezetőknek)

Háy János (Fotó: wikipédia)

Beszélgetés az íróval, ősbemutaó előtt

Hogy kap egy drámaíró felkérést? Milyen paramétereket ad meg a megrendelő?
Én általában úgy vagyok, hogy vannak drámaterveim és várom, hogy egy színháztól valaki felhívjon. És ez időnként megtörténik. Most Spiró György keresett, akihez nem csak szakmai szálak kötnek, hanem barátság is. Talán van, aki azt gondolja, ez könnyít a feladaton, de nem így van. A művészi és szakmai kockázatokon túl, amely kockázatok nélkül amúgy nem születhet műalkotás, ott vannak még az emberi tétek is. Amúgy csak olyan dolgot tudok megírni, ami engem is foglalkoztat, de a színháznak lehetnek elvárásai, hogy milyen szereplők legyenek benne (életkor, férfi, nő arány) és mennyi. Ez általában, mint minden megkötés, nekem segít. Ugyanakkor nem írok színészre, mert zavarna, ha bármilyen módon szövegen kívüli dolgok belezavarnának abba, amit szövegen belül kell megoldani.

Mi motiválja az írás során? Számít-e, hogy elnyerje a közönség tetszését a mű?
Engem mindig egy dolog motivál, hogy autentikusan meg tudjam ragadni azt a világot, amit a mű, ami most konkrétan egy színdarab, érint. Másra nem tudok koncentrálni. Ha nézőre, olvasóra figyelek, nem tudok figyelni a mű tárgyára. Csak abban bízhatok, hogy ami engem foglalkoztat, ami rajtam, mint első olvasón és saját magam ellenőrén átmegy, az átmegy a közönségen is.

A darab során megismerkedünk a szereplőkkel, megtudjuk, hogy ittas vezetés miatt kell részt venniük az utánképzésen. A helyzetet és a karaktereket mennyiben meríti a valóságból?
Minden író tapasztalati anyagból dolgozik, de minden, amit egy író leír, még az önéletrajz is: fikció. Egy-egy karakter, a történet nem a valóban megtörténthez igazodik, hanem a mű elvárásaihoz, ebben az elvárásrendszerben kell igaznak lennie. És bármennyire is ellentmondásosnak hangzik, csak e keretekben tudja a néző vagy olvasó valóságnak megélni azt, amit lát. Csak így képes a saját történetét, érzelmeit felismerni. Amúgy, hogy ne kerülgessem a forrókását, volt honnét merítenem ehhez a darabhoz. A tárgy ismerete az első lépés, ha az ember valamit meg akar írni.

Hogy alakult ki a darab nyelvezete? Első hallásra a mai beszélt nyelvet imitálja, de annál mégis sokkal bonyolultabb, nemlétező szerkezeteket vonultat fel, amit nem könnyű megtanulni.
Az irodalmi művek nyelve soha nem beszéltnyelv, legfeljebb azt a hatást kelti. Én szeretek ezzel játszani, mert fontos, hogy természetesnek hallja a néző a mondatokat. De ezek tényleg elég bonyolult, hiányos szerkesztésű és a szokvány stilisztikától eltérő mondatok, amiket rettenetesen nehéz rögzíteni, mert ugyan dallamosak, de nincs rápakolva klasszikus stilizáltság. A dialógusok meg elég szigorú rendszert képeznek, ha valaki elrontja, biztos lehetsz benne, hogy a másik is elrontja, s a végén olyan lesz a szöveg, mintha dinamitot dobtak volna bele.

Miért a férfiak dominálnak a darabban? Miért van például Annának feltűnően kevés szerepe?
A férfiak otthonosabban mozognak ilyen alkoholközpontú szituációban, de valójában a két pszichológusnak van a legtöbb szerepe, akik meg nők, ezt is egyensúlyba kellett tennem. Anna, aki a kedvencem, lehet, hogy kevesebbet szól, merthogy ő ilyen, de az biztos, hogy övé a legérzékenyebb történet.

A kurzust vezető nők miért beszélnek saját problémáikról? Ez a terápia része? Mindenki beszél a saját problémájáról. Azt akartam, hogy sorsokat ismerjünk meg, ne csak azt, hogy egy feszült helyzetben hogyan viselkedünk. A cselekmény nagyon szűkös, hisz egy csoportterápián vagyunk, a belső téteket nem pusztán a résztvevők viszonya hozza, hanem az is, hogy milyen sorsot hoznak be kívülről.

Elég erős társadalomkritika ez. Tényleg ezt gondolja az emberekről?
A darabban végig ott lebeg egy kimondatlan kérdés, mely cselekedet hoz jót, és mely cselekedet hoz rosszat. Mi a jó és mi a rossz, s persze mi az igaz és mi nem igaz. Csak olyan emberekről írok, akiket szeretni tudok. Az utánképzés hősei ilyenek. A társadalom meg olyan, amilyen, és ebbe soha nem fogok tudni belenyugodni. De íróként csak a világ megragadásában és megjelenítésében vagyok érdekelt.

 





Navigáció

Belépés

április 2017

Nagyszínház

április 2017

Kisszínház és Egyéb játszóhelyek


A színház bora 2016



Facebook

Bemutató

Repertoárunkból